Dagfinn Enerly: Samarbeid med spillselskaper har gjort fotballcamp mulig

Dagfinn Enerly har i årevis arrangert sin populære fotballskole for barn og unge. Initiativet har vært mulig takket være økonomisk støtte fra utenlandske spillselskap.

12 sommere på rad har tidligere fotballspiller Dagfinn Enerly sørget for at barn og unge har kunnet boltre seg på populære Dagfinn Enerlys Fotballcamp.

Fotballcampen, som i årevis har hatt kjente fotballspillere og trenere som instruktører, har vært et kjært tilbud til ballspillende barn og ungdom 11-17 år.

  • – Vi har hatt mellom 60 og 100 påmeldte hver eneste sommerferie. Det har vært en drøm å få lov til å holde på med, og utrolig fint å se så mange ungdommer som løper rundt og koser seg med fotball, sier Enerly til Pengespill.

Lever for fotballcampen

Hans egen historie er kjent for de fleste: i den sesongavsluttende Eliteserien-kampen mellom Fredrikstad og Start i 2005, brakk Enerly nakken etter å ha fått en egen lagkamerat oppå seg etter corner. Han ble lam etter hendelsen, og har siden sittet i rullestol.

Ulykken har imidlertid ikke stoppet energiske og positive Dagfinn fra å finne glede i fotballen, og spesielt står fotballcampen hjertet nært.

– Jeg vet hva det gir å spille fotball. Både fysisk, men ikke minst sosialt. Det er mye å ordne med i forkant av en slik camp, men det er så utrolig deilig når alt fungerer og når jeg ser at de unge koser seg. Gleden i ansiktene til deltakerne er verdt alt slitet. Iveren etter å lære er stor, og det er inspirerende å være sammen med glade, unge mennesker. Det er litt slitsomt å arrangere, men det gir meg så mye tilbake, forklarer Dagfinn.

Støttet av spillbransjen

I mange av de 12 årene campen har eksistert, har Enerly fått økonomisk støtte fra flere internasjonale spillselskap.

  • – Fotballcampen er ikke laget for å tjene penger, men for at flest mulig skal kunne få delta. Derfor har det vært viktig for meg å kunne holde prisen nede. For å få til dette har jeg hatt ulike typer samarbeidspartnere opp gjennom årene som har bidratt økonomisk. Spillselskaper har vært noen av disse, forklarer Enerly.

Uten motytelser

  • Ettersom disse selskapene ikke har tillatelse til å markedsføre seg i Norge, har det heller aldri vært noe tema å eksponere samarbeidet.
  • – Nei, denne støtten har kommet uten noe form for motytelse. Det har heller aldri vært noe tema ettersom norsk lov er veldig klar på dette området. De utenlandske selskapene har forøvrig egne regler som forbyr dem både å markedsføre seg mot – og å benytte seg av – barn- og ungdom i reklame.

Dette bekreftes av Stian Røsvik Bjørstad, talsperson for ComeOn! som er et av spillselskapene som har støttet Enerly.

  • – Til forskjell fra Norsk Tipping, som med jevne mellomrom har brukt mindreårige i markedsføring for sine spill, vil utenlandske selskaper bli fratatt lisens ved å henvende seg til mindreårige, eller bruke dem i reklame.
  • Vårt bidrag til Dagfinns fotballcamp er ren goodwill. Vi synes rett og slett det er veldig flott initiativ, og har ønsket å bidra i det stille, sier Røsvik Bjørstad.

– Daglige forespørsler

Bjørstad (bildet) forteller at selskapet daglig får forespørsler fra idrettslag og frivillige foreninger som mangler penger i kassa.

  • – Dagens tippmiddelording i Norge er ren topplinjefinansiering. Driftsmessig er det mange lag og foreninger som sliter. Det merker vi på kroppen daglig. Blir utenlandske spillselskap en del av et lisenssystem, så kan vi faktisk få bidra til at alle som henvender seg får litt mer penger i posen. Samtidig kan vi – sammen med norske myndigheter – gi problemspillere et bedre vern. For norske politikere burde ikke dette være så mye å lure på.


Redaksjonen