Norges fremste spillekspert: – Derfor er det god butikk å betale skatt til Norge

Internasjonale spillselskaper tjener 3,9 milliarder i året på norske kunder

Utenlandske bettingaktører håver inn på norske kunder. Samtidig sørger monopolordningen for at de slipper unna skatt og avgifter. Hvorfor vil selskapene likevel bli regulerte i Norge?

  • – Enkelt forklart er det en merverdi for selskapene å være del av et regulert og ansvarlig marked, selv om inntjeningen går ned på kort sikt, forklarer Hans Martin Nakkim.
  • Nakkim (bilde) er regnet som Norges fremste eksperter på spillbransjen. Han har tung bakgrunn som både norsk og internasjonal sjef i selskaper som Betsson og ComeOn!.

Han er ikke lengre involvert i spillbransjen, men følger likevel kampen om monopolet og politikken tett fra sidelinja.

  • – Det paradoksale er at vi har staten og Norsk Tipping å takke for at norske kunder er så attraktive for internasjonale selskaper. Vi er født inn i et regime der det er opplest og vedtatt at det er fint og oppbyggelig for samfunnet at vi gambler. Det gjør oss nordmenn til veldig lojale og rause spillere, utdyper Nakkim.
Hans Martin Nakkim (t.v.) er Norges fremste ekspert på spillbransjen. Her er han sammen med tidligere Idrettspresident Tom Tvedt og eks Norsk Tipping-sjef Torbjørn Almlid.

Dyrt norsk marked

  • Når spillselskapene vurderer om et marked er attraktivt, gjøres det en nøye analyse av hvor dyr en spillere er å få som kunde, og hvor lønnsom vedkommende vil være når et kundeforhold er opprettet.
  • – Norske kunder er såpass verdifulle for internasjonale spillselskaper at mange synes det er verdt å ta fighten mot staten og Norsk Tippings monopol, forklarer Nakkim.

På grunn av regulatoriske begrensinger i markedsføring, betalingsformidling og administrasjon, er Norge er dyrt marked å operere i for internasjonale spillselskaper sammenliknet med de fleste andre land.

  • Ville det ikke vært både lettere og mer lønnsomt for internasjonale spillselskaper å bare droppe Norge?
  • – Du kan godt si det koster skjorta å sikre seg en kunde i Norge, men inntjeningen er også tilsvarende god. Som nevnt er vi nordmenn godt oppdratt til å spille av staten. Samtidig har vi relativt stor lommebok å bruke. En norsk spiller kan fint tape 5000 kroner i året uten at vedkommende går ut av kundeforholdet. Det vil ikke skje i for eksempel Polen. Der koster en spiller småpenger for selskapene å hente inn, men vil også være tilsvarende lite lønnsom, forklarer Hans Martin Nakkim.
Norske spillere er attraktive for internasjonale selskaper. Årlig forsvinner milliarder av spillkroner ut av landet vårt uten at myndighetene får igjen ett øre gjennom skatt og avgifter.

Mindre penger – mer verdi

Tall fra det internasjonale analysebyrået H2 Gambling Capital, anslår at norske kunder taper omslag 3,9 milliarder kroner til internasjonale spillselskaper på årlig basis. Dette er kroner selskapene kan putte direkte i egen lomme som fortjeneste.

Monopolordningen i Norge sørger nemlig for at spillselskaper som operer fra utlandet slipper både skatt og avgifter. Likevel har de samme selskapene i lang tid jobbet for å bli en del av et regulert norsk marked der nettopp beskatning og avgiftsbelegging vil slå inn.

Er det ikke mer lukrativt for spillselskapene å holde seg utenfor “det gode selskap” slik som i dag?

  • – Jo, i utgangspunktet vil nok inntjeningen kunne bli noe mindre i et lisenssystem. Men forklaringen ligger i at de store spillselskapene ofte er børsnoterte konsern som blir verdivurdere ut fra hvor trygge og stabile markedene de opererer i er.
  • Nakkim estimerer at det er omlag dobbelt så verdifullt for et selskap å operere i et regulert marked enn i et uregulert.
  • – Selv om inntjeningen vil være mindre, så vil verdien på selskapet stige. Det er også grunn til å tro at prisene på markedsføring og betalingstjenester blir mindre i et regulert marked, slik at prisen på en kunde også vil bli noe rimeligere enn i dag.

Ansvarlig spill = god butikk

  • I dagens “grønne” økonomi, henger også den kommersielle verdien på selskapene nøye sammen med evnen til å tilby “responsible gambling” – ansvarlig spill.
  • – I motsetning til hva mange tror, er ansvarlig spill god butikk for spillselskapene i 2021. Det er godt dokumentert at bruken av ansvarlighetsverktøy er mest effektiv i markeder som er regulerte – eksempelvis gjennom ROFUS i Danmark og Spelpaus i Sverige – noe som igjen betyr at å være en del av regulerte markeder er med på å drive verdien av selskaper oppover, understreker Hans Martin Nakkim.
I motsetning til hva mange tror, er ansvarlig spill god butikk for spillselskapene i 2021, sier Hans Martin Nakkim.

Redaksjonen