Eks-verdensmester og artist lokker med milliongevinster i Postkodelotteriet. Det får Finansavisens redaktør til å reagere.
Under tittelen: «Når Jorun og Tom Stiansen oppfordrer til å kjøpe i Postkodelotteriet, forteller ingen om tapssjansen», skriver redaktør Steinar Grini i en artikkel i Finansavisen i midten av november.
– Vi skal dele ut millioner av kroner. Det som gjør det så gøy å vinne er at når naboen vinner så vinner du og – hvis du har kjøpt lodd da. Kjøp lodd på Postkodelotteriet!, oppfordrer Jorun Stiansen i TV-reklamer.
Redaktøren påpeker i denne sammenhengen at det ikke er nevnt ett sted, at halvparten av innsatsen forsvinner.
– I stedet ser man glade spillere som trekker opp alt fra titusener til hundretusener til både en halv million kroner og til og med én million kroner etter at like sjarmerende Tom Stiansen også er blitt frontfigur for spillet, skriver han.
Grini hevder videre at sannsynligvis flere enn tre av fire spillere taper penger når de spiller Postkodelotteriet.
Sammenligner
For å sette ting i perspektiv, sammenligner han markedsføringen med å vise til pliktene som for eksempel CMC Markets er nødt til å overholde i oppfordringen til nordmenn om å investere i verdipapirer.
– De får ikke kjøre et sekund TV-reklame uten at følgende advarsel står: «75 prosent av ikke-profesjonelle kunder taper penger når de handler CFDer. Du bør vurdere om du har råd til å ta den høye risikoen for å tape pengene dine, skriver Grini – og kaster ytterligere, kritiske blikk på markedsføringen av lotteriet:
– Men der Finanstilsynet krever fakta på bordet fra finansselskapene, har Lotteri- og Stiftelsestilsynet ikke tenkt på at Postkodelotteriet teppebomber nordmenn med aggressiv spillreklame uten faktainformasjon.

LES OGSÅ: Kobles til grufulle handlinger – kasinoeier stakk til havs i luksusyacht